We focussen op verschillende zaken bij het op maat maken van jouw boots. Steeds met de beste werktuigen en technieken.
De excenter manchetten
Er zijn veel winkels die verkondigen dat ze een skiboot op maat kunnen maken en de canting aan kunnen passen. In de praktijk hebben weinig winkels het juiste gereedschap en de kennis om dit te doen. Vaak wordt de manchet aangepast en that’s it. De manchet en de schaal zijn in een hoek van 90 graden met elkaar verbonden. Zo worden het onderbeen en de enkel op een natuurlijke manier verbonden en ondersteunt. Bijna alle middenklasse skischoenen, maar zeker alle skischoenen uit de hogere prijsklasse hebben verstelbare excenter manchette verbindingen. De excenter manchet heeft een verstelmogelijkheid op de skischoen ter hoogte van de enkels. Op die manier begeleidt de manchet de kracht van het onderbeen naar de schaal/voorvoet. Deze instelmogelijkheid laat de manchet van de skischoen de contouren van het onderbeen volgen. Het richten van de Excenter manchette moet gebeuren aan zowel de voorzijde als aan de achterzijde van de skischoen.
Het juist richten van het scheenbeen doe je aan de voorzijde. De kuit richten doe je aan de achterzijde van de manchette. Als je O- of X-benen hebt, biedt de Excenter manchette geen oplossing. De oplossing zit in dat geval bij de zool van de skiboot (canting). De manchette die de onderbenen volgt, is niet hetzelfde als een skischoen die plat op de sneeuw staat.
Bij canting van de skiboots heeft de zool van de skiboot geen invloed op de ski, de ski ligt volledig plat op de sneeuw als de skiër er op staat. De heeft een precieze grip hebben op de plaatsen waar de skiër er het meest nood aan heeft. De ski’s lopen dan niet uit elkaar en happen niet in de sneeuw. Het gaat hier over de onderkant van de skischoen, de zool. De bewerking van de zool heeft een groot effect op de voetpositie en het functioneren van de knieën en het bekken tijdens het skiën. Deze methode kan ervoor zorgen dat de ski’s van mensen met X- of O-benen ook plat op de sneeuw liggen. Bochten gaan hierdoor veel vlotter. Bij racers wordt deze methode gebruikt voor een optimalisering van de houding bij specifieke onderdelen als freestlyle, slalom en de reuzeslalom. Voor veel mensen is de juiste canting een openbaring tijdens het skiën. Canting maakt het verschil tussen blijven hangen op hetzelfde skiniveau of enorme vooruitgang maken in je skitechniek. Voorafgaand aan elk canting assesment is het belangrijk om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Video’s kunnen veel informatie bieden net zoals blessures uit het verleden. Ook een goed beeld van je eigen skitechniek en eventuele verbeterpunten is allemaal erg waardevol. Vergeet ook zeker niet om input te vragen van je skileraar of de trainer. Er zijn verschillende canting systemen op de markt. Aan de hand van jouw informatie en ons gerenommeerde canting systeem kunnen we een goed beeld vormen van de aanpassingen die nodig zijn voor jou.
Uiteraard is er een grens in de canting. De ski industrie norm is 3 graden naar buiten en maar 2 graden naar binnen. Zelfs met deze grenzen is het belangrijk dat de skiër voldoende ruimte heeft in de knie en heup om de aanpassingen te te verwerken.
Het canten van de skischoen kan op verschillende manieren. Bij raceschoenen gebeurt dit door middel van frezen. Bij consumenten skischoenen werken we met shims. Dat zijn plaatjes die aangebracht worden tussen de skischoen en de schroefzool. De vaardigheid van het frezen en de shims kunnen wij je bieden
Shell stretching
Wanneer jouw boots te smal zijn voor je voeten, gaan we de buitenschoen (de shell) stretchen. Dit doen we met het beste gereedschap, een strekmachine. We creëren extra breedte in de voorvoet zonder de hele schaal te vervormen. Stretching kan ook een oplossing bieden voor eeltknobbels. Met deze techniek en speciale machine kunnen we bovendien ook extra ruimte rond de enkelknobbels.
Shell slijping
Indien nodig kunnen we de buitenschoen (de shell) ook slijpen. Met de slijpmolen slijpen we minimale hoeveelheden plastic weg om zo de boot aan te passen aan jouw voet. Vooral bij de aanpassing van ski-raceschoenen werken we met de slijpmolen om die belangrijke extra millimeters te bekomen, het plastic van die boots is namelijk veel dikker dan die van gewone Alpine-laarzen. Daarnaast is shell slijpen goed om pijnlijke hielsporen te vermijden. We hakken met een speciale machine een holte in de hiel van de boot.